Természetesen a Crash játékokat nem egy csapat készítette, sőt, talán ennek a szériának volt a legtöbb fejlesztője az évek során. De nézzük is meg, hogy kikről beszélünk.
Naughty Dog
A Naughty Dog egy amerikai központú videójáték-gyártó cég. Andy Gavin és Jason Rubin alapította 1986-ban. Ők a híres cég, aki útjára indította hősünket. Nekik köszönhetjük a máig páratlan Crash trilógiát (Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Crash Bandicoot 3: Warped) és a Crash Team Racing-et.
1996-ban alkották meg Crash-t, és sajnos 1999-ben megváltak tőle. A Naughty Dog 2000 óta egyenesen a Sony-nak fejleszt, bár nekik igazából a kezdetektől ez volt a tervük. Hozzájuk köthetőek a további olyan sikerszériák, mint a Jak & Daxter, Uncharted és a The Last of Us.

Eurocom
A Naughty Dog távozása után az Universal úgy döntött, hogy egy másik fejlesztőt bíz meg az új Crash játék elkészítésével. Akkoriban a sorozat részei rendkívül népszerűek voltak, a nyereség évente csak nőtt és nőtt. Az Universal végül a Nagy-Britanniában székelő Eurcom Entertainment Software-t választotta. Egyetlen játékuk, a Crash Bash meglehetősen jól fogyott, és talán a legjobb Crash szpinoffok közé tartozik. Az Eurocom 2013-ban lehúzta a rolót.

Traveller's Tales
Egy másik fontos kiadó volt Crash fejlődésében a Traveller’s Tales. 1990-ben alapították. A Wrath of Cortex és Twinsanity az ő érdemük. Crash-en kívül nem kisebb címek kapcsolódnak hozzájuk, mint a Narnia Krónikái videojáték-feldolgozások, néhány Sonic játék, olyan nagy-nagy kedvencek, mint a LEGO Star Wars és LEGO Indiana Jones sorozatok. Manapság TT Games néven fejlesztenek, csak a LEGO videojátékokat.

A Crash Bash megjelenése után a jogtulajdonos már hatodik generációs konzolokra szeretett volna játékokat kiadni. Az Universal Interactive Studios elnöke, Mark Cerny mindenáron ki akarta aknázni a PlayStation 2-ben rejlő lehetőségeket, ezért felbérelte a Traveller's Tales-t, hogy készítsenek egy játékot mindössze 12 hónap alatt. A játék a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex nevet kapta, PlayStation 2-re, Xboxra és GameCubra is megjelent. Az eredeti elképzelésekkel ellentétben a játék maradt a klasszikus, warp roomos felépítésnél. Bár struktúrája az előző platformer részekhez képest nem változott igazán, remek eladási adatokat produkált. Azonban a következő Crash játékok nem a Traveller's Tales kezei közül kerültek ki, mindjárt meg is látjuk, miért.
Vicarious Visions
Az Universal Interactive Studios nem érte be ennyivel, Crash játékot szerettek volna kiadni Game Boy Advance-ra is, erre pedig a Traveller's Tales nem vállalkozott, így az Universalnak más fejlesztőcsapat után kellett néznie. Végül a Vicarious Visionra bízták a projektet, de ők végül nem egy, hanem négy játékkal gyarapítottak a Crash játékok kollekcióját. A lista: Crash Bandicoot XS/ The Huge Adventure (2002), Crash Bandicoot 2: N-Tranced (2003), Crash Nitro Kart (2003) és a Crash Bandicoot Fusion/ Purple: Ripto's Rampage (2004). Érdekes megjegyezni, hogy a Nitro Kart eredetileg a Traveller's Tales kezei közül került volna ki, a váltás oka azonba az volt, hogy a CNK-t szerették volna minél több platformra megjelentetni, köztük Game Boy Advance-ra is.

Traveller's Tales Oxford
Az immár Vivendi Universal Games-szé lett Universal Interactive Studios új Crash játékot akart, mely már jobban tükrözte volna Mark Cerny szabadon bebarangolóható világgal kapcsolatos elképzeléseit (ami a The Wrath of Cortex lett volna). A fejlesztők két évet kaptak a munkra, és eredetileg a Crash Bandicoot Evolution néven fejlesztették volna, mely minden eddiginél nagyobb szabású játék lett volna, azonban a Ratchet & Clank megjelenésével az ötletet ejtették a túl nagy hasonlóság elkerülése végett, és helyette a Crash Twinsanity-t készítették el.
A Twinsanity után a stúdió több játékot is szeretett volna fejleszteni, olyan ötletekkel bombázták a Vivendit, mint például egy Cortex főszereplésű játék, vagy egy versenyzős játék, melyben az autókkal egyesülni lehetne és míg az egyik játékos vezetne a másik lövöldözhetne. Várjunk csak, hiszen az utóbbi ötlet ismerősnek tűnhet!
Radical Entertainment
Alig egy hónap (vagy annyi se) munka után a Vivendi megszabadult a Traveller's Tales Oxford stúdiótól, és helyükre a kanadai Radical Entertainmentet helyezte. A Crash Tag Team Racing alapötletét már előttük lefektették, így nekik csak el kellett készíteni a játékot. Végül 2005-ben került megjelenésre, a 12 hónapos fejlesztési határidőt teljesítve.
Ezen kívül – a nevükhöz méltóan – radikálisan átszabták Crash-t a Crash of the Titans és Crash: Mind over Mutant játékokban.

Dimps
2006-ot írunk. Crash Bandicoot tizedik születésnapját. A jubileum alkalmából egy japán céget, azaz a Dimps-et bízták meg, immár a Sierra hogy fejlesszen egy játékot a Nintendo DS-re. A játéknak egyébként egy folytatása is megjelent a DoCoMo SH904i mobiltelefon-készülékekre (természetesen nem lett túl felkapott sem a telefon, sem pedig a játék).

Radical (ismét)
Az elző játék megjelenése alatt a Radical már javában dolgozott egy új, formabontó Crash játékon. Ez a játék a Crash of the Titans (2007) lett, ami PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re jelent meg, továbbá egy Game Boy Advance és egy Nintendo DS változata is kiadásra került más stúdiók által. Egy közvetlen folytatása is megjelent, a Crash Mind Over Mutant (2008), szintén PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re, valamint Nintendo DS-re.
Vicarious Visions (ismét)
A Vicarious Visions visszatért, hogy nekikezdjen a Crash Bandicoot 1, 2 és 3 felújításának a Sony PlayStation 4 konzoljaira. A projektet 2016. júniusában jelentették be az E3-on, az első előzetest pedig 2016. decemberében a PlayStation Experiene színpadán mutatták be. A játék 2017. június 30-án jelent meg, egy évvel később pedig a generáció többi konzoljára is kiadták (Xbox One, Switch, illetve PC). Érdekességként azt olvastam egy interjúban, hogy a játék Switch változata egyébként egyetlen elkötelezett munkatársnak köszönhető, aki a szabadidejét fordította rá, hogy bebizonyítsa, hogy a játék elfut a Nintendo gyengébb konzolján is kellő odafigyeléssel.

Beenox
A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy és a Spyro: Reignited Trilogy sikerei után természetesen nem lehetett megállni, így az Activision a 2000-ben alapított, kanadai játékgyártó céget, a Beenox-ot bízta meg a Crash Team Racing modernizálásával. A cég kezéből került ki több Spider-Man játék, néhány Skylanders részben segédkeztek, illetve ők készítették a Call of Duty: Modern Warfare Remastered-et és a Call of Duty: Black Ops IV-et. A Crash Team Racing Nitro-Fueled-ot egészen 2020 márciusáig frissítésekkel támogatták. A Beenox ezen kívül segédkezett a Crash Bandicoot 4: It's About Time N. Verted pályáinak fejlesztésében is.

Toys for Bob
A Toys for Bob csapatának első, és ezidáig egyetlen Crash-es címe 2020-ban jelent meg, Crash Bandicoot 4: It's About Time néven. A csapat nevéhez fűződik több Skylanders játék (pl. Skylanders: Spyro's Adventure, Skylanders: Trap Team, Skylanders: Imaginators, stb...) valamint a 2018-ban megjelent Spyro Reignited Trilogy is, amely az eredeti három Spyro játék felújított változatait foglalja magában. A Crash Bandicoot 4 esetében a fejlesztők merész újításokat vezettek be, köztük kötelező gyűjtendő elemekké tették a wumpa gyümölcsöket. De, hogy ezek mennyire lesznek maradandóak, azt már csak a jövőben tudjuk meg.

– A cikket összeállították: BBC és Wickon
|