Fejlesztők és kiadók
Összeállította: Wickon, Bata913 és BBC, 2023-11-07
Annyit foglalkuztunk már Crash-sel, a Crash-es játékokkal. De kevés szó esett a készítőkről. Ezért készült a Fejlesztők és kiadók modul, ahol a készítő cégekről, és néhány egyéb, nem Crash-es játékról találhattok adatokat.
Mindenek előtt tudni kell: a Naughty Dog sohasem birtokolta Crash-t. Ha összezavarodva és meglepődötten ülsz, akkor ezt a cikket neked találták ki! Megtudhatod, mi a különbség a fejlesztők és a kiadók között, és hogy mely cégek voltak ezek a Crash Bandicoot sorozat esetében.
A különbség fejlesztő és kiadó között
Sokak nincsenek tisztában a fejlesztők és a kiadók közti különbséggel. A fejlesztők azok, akik döntenek a játék felépítéséről, megtervezik és megvalósítják a részleteket, biztosítják a játék fejlődését. De a fejlesztőcsapat mögött általában van egy másik brigád, akik megjelentetik a játékot, ők a kiadók.
Néhány szóban:
A fejlesztők felelnek magáért a játékért, annak grafikájáért, zenéjéért és a történetéért. Röviden: ők csinálják a játékot, mellyel mi játszunk. Ilyen csapat többek között a Naughty Dog és a Radical Entertainment is.
A kiadók a fejlesztők felett állnak a rendszerben, ugyanis ők bízzák meg az általuk alkalmasnak ítélt fejlesztőgárdát, gyakran ők maguk birtokolják azt. Bármi is legyen a helyzet, a kiadók birtokolnak szinte minden jogot, és ők döntenek arról, melyik cég készítsen új Crash játékot. Ha a kiadó elégedett a végtermékkel, készek megjelentetni a játékot a nevük alatt.
Fejlesztők
Naughty Dog
A Naughty Dog egy amerikai központú videójáték-gyártó cég. Andy Gavin és Jason Rubin alapította 1986-ban. Ők a híres cég, aki útjára indította hősünket. Nekik köszönhetjük a máig páratlan Crash trilógiát (Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Crash Bandicoot 3: Warped) és a Crash Team Racing-et.
1996-ban alkották meg Crash-t, és sajnos 1999-ben megváltak tőle. A Naughty Dog 2000 óta egyenesen a Sony-nak fejleszt, bár nekik igazából a kezdetektől ez volt a tervük. Crash jogait teljesen az Universal Interactive Studiosnak adták el, azonban a Crash Team Racing egy külön projekt volt a Sony-tól. Hozzájuk köthetőek a további olyan sikerszériák, mint a Jak & Daxter, Uncharted és a The Last of Us. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy amihet csak hozzáértek, az arannyá változott!
Játékok:
Eurocom
A Naughty Dog távozása után az Universal úgy döntött, hogy egy másik fejlesztőt bíz meg az új Crash játék elkészítésével. Akkoriban a sorozat részei rendkívül népszerűek voltak, a nyereség évente csak nőtt és nőtt. Az Universal végül a Nagy-Britanniában székelő Eurcom Entertainment Software-t választotta. Egyetlen játékuk, a Crash Bash meglehetősen jól fogyott, és talán a legjobb Crash szpinoffok közé tartozik. Az Eurocom 2013-ban lehúzta a rolót.
Játékok:
Cerny Games
Mivel a Crash Bash volt az első játék, amely a Naughty Dog keze nélkül készült, így kétséges volt, hogy egy új stúdió képes lenne-e a várt színvonalat hozni. Éppen ezért szintén a Crash Bash fejlesztésében vett részt kreatív konzultánsként a Mark Cerny által vezetett Cerny Games csapata, akiknek a feladata az volt, hogy az Eurocomot segítse egy Crash-es játék létrehozásában. A Crash Bash megtervezésében segédkeztek, ezen kívül pedig lett volna még egy játékuk, amely egy szabadon barangolható PlayStation 2-re szánt játék lett volna. Azonban Mark Cerny összeveszett az Universallal, és így végül a Traveller's Tales fejleszthetett játékot (ami végül a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex lett).
Játékok:
Traveller's Tales és Traveller's Tales Oxford Studio
Egy másik fontos kiadó volt Crash fejlődésében az 1990-ben alapított Traveller’s Tales játék stúdió. A Wrath of Cortex és Twinsanity az ő érdemük. Crash-en kívül nem kisebb címek kapcsolódnak hozzájuk, mint a Narnia Krónikái videojáték-feldolgozások, néhány Sonic játék, olyan nagy-nagy kedvencek, mint a LEGO Star Wars és LEGO Indiana Jones sorozatok. Manapság TT Games néven fejlesztenek, csak a LEGO videojátékokat.
A Crash Bash megjelenése után a jogtulajdonos már hatodik generációs konzolokra szeretett volna játékokat kiadni. Az Universal Interactive Studios elnöke, Mark Cerny mindenáron ki akarta aknázni a PlayStation 2-ben rejlő lehetőségeket, ezért felbérelte a Traveller's Tales-t, hogy készítsenek egy játékot mindössze 12 hónap alatt. A játék a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex nevet kapta, PlayStation 2-re, Xboxra és GameCubra is megjelent. Az eredeti elképzelésekkel ellentétben a játék maradt a klasszikus, warp roomos felépítésnél. Bár struktúrája az előző platformer részekhez képest nem változott igazán, remek eladási adatokat produkált. Azonban a következő Crash játékok nem a Traveller's Tales kezei közül kerültek ki, mindjárt meg is látjuk, miért.
Játékok:
Vicarious Visions
Az Universal Interactive Studios nem érte be ennyivel, Crash játékot szerettek volna kiadni Game Boy Advance-ra is, erre pedig a Traveller's Tales nem vállalkozott, így az Universalnak más fejlesztőcsapat után kellett néznie. Végül a Vicarious Visionra bízták a projektet, de ők végül nem egy, hanem négy játékkal gyarapítottak a Crash játékok kollekcióját. A lista: Crash Bandicoot XS/ The Huge Adventure (2002), Crash Bandicoot 2: N-Tranced (2003), Crash Nitro Kart (2003) és a Crash Bandicoot Fusion/ Purple: Ripto's Rampage (2004). Érdekes megjegyezni, hogy a Nitro Kart eredetileg a Traveller's Tales kezei közül került volna ki, a váltás oka azonba az volt, hogy a CNK-t szerették volna minél több platformra megjelentetni, köztük Game Boy Advance-ra is.
A Vicarious Visions visszatért, hogy nekikezdjen a Crash Bandicoot 1, 2 és 3 felújításának a Sony PlayStation 4 konzoljaira. A projektet 2016. júniusában jelentették be az E3-on, az első előzetest pedig 2016. decemberében a PlayStation Experiene színpadán mutatták be.
A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy-t megelőzően a Skylanders: Imaginators-höz is a Vicarious Visions egy csapata fejlesztette az exkluzív Crash-es szintet.
A játék 2017. június 30-án jelent meg, egy évvel később pedig a generáció többi konzoljára is kiadták (Xbox One, Switch, illetve PC). Érdekességként azt olvastam egy interjúban, hogy a játék Switch változata egyébként egyetlen elkötelezett munkatársnak köszönhető, aki a szabadidejét fordította rá, hogy bebizonyítsa, hogy a játék elfut a Nintendo gyengébb konzolján is kellő odafigyeléssel.
Játékok:
Kaolink
A francia Kaolink csapata a nyomogombós telefonos Crash játékok nagyját készítette.
Játékok:
-
Crash Bandicoot (ExEn)
-
Crash Nitro Kart (mobil)
Traveller's Tales Oxford
Az immár Vivendi Universal Games-szé lett Universal Interactive Studios új Crash játékot akart, mely már jobban tükrözte volna Mark Cerny szabadon bebarangolóható világgal kapcsolatos elképzeléseit (ami a The Wrath of Cortex lett volna). A fejlesztők két évet kaptak a munkra, és eredetileg a Crash Bandicoot Evolution néven fejlesztették volna, mely minden eddiginél nagyobb szabású játék lett volna, azonban a Ratchet & Clank megjelenésével az ötletet ejtették a túl nagy hasonlóság elkerülése végett, és helyette a Crash Twinsanity-t készítették el.
A Twinsanity után a stúdió több játékot is szeretett volna fejleszteni, olyan ötletekkel bombázták a Vivendit, mint például egy Cortex főszereplésű játék, vagy egy versenyzős játék, melyben az autókkal egyesülni lehetne és míg az egyik játékos vezetne a másik lövöldözhetne. Várjunk csak, hiszen az utóbbi ötlet ismerősnek tűnhet!
Játékok:
Radical Entertainment
Alig egy hónap (vagy annyi se) munka után a Vivendi megszabadult a Traveller's Tales Oxford stúdiótól, és helyükre a kanadai Radical Entertainmentet helyezte. A Crash Tag Team Racing alapötletét már előttük lefektették, így nekik csak el kellett készíteni a játékot. Végül 2005-ben került megjelenésre, a 12 hónapos fejlesztési határidőt teljesítve.
Ezen kívül – a nevükhöz méltóan – radikálisan átszabták Crash-t a Crash of the Titans és Crash: Mind over Mutant játékokban.
Az elző játék megjelenése alatt a Radical már javában dolgozott egy új, formabontó Crash játékon. Ez a játék a Crash of the Titans (2007) lett, ami PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re jelent meg, továbbá egy Game Boy Advance és egy Nintendo DS változata is kiadásra került más stúdiók által. Egy közvetlen folytatása is megjelent, a Crash Mind Over Mutant (2008), szintén PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re, valamint Nintendo DS-re.
Játékok:
Dimps
2006-ot írunk. Crash Bandicoot tizedik születésnapját. A jubileum alkalmából egy japán céget, azaz a Dimps-et bízták meg, immár a Sierra hogy fejlesszen egy játékot a Nintendo DS-re. A játéknak egyébként egy folytatása is megjelent a DoCoMo SH904i mobiltelefon-készülékekre (természetesen nem lett túl felkapott sem a telefon, sem pedig a játék).
Játékok:
Beenox
A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy és a Spyro: Reignited Trilogy sikerei után természetesen nem lehetett megállni, így az Activision a 2000-ben alapított, kanadai játékgyártó céget, a Beenox-ot bízta meg a Crash Team Racing modernizálásával. A cég kezéből került ki több Spider-Man játék, néhány Skylanders részben segédkeztek, illetve ők készítették a Call of Duty: Modern Warfare Remastered-et és a Call of Duty: Black Ops IV-et. A Crash Team Racing Nitro-Fueled-ot egészen 2020 márciusáig frissítésekkel támogatták. A Beenox ezen kívül segédkezett a Crash Bandicoot 4: It's About Time N. Verted pályáinak fejlesztésében is.
Játékok:
Közreműködtek: Crash Bandicoot 4: It's About Time
Toys for Bob
A Toys for Bob csapatának első, és ezidáig egyetlen Crash-es címe 2020-ban jelent meg, Crash Bandicoot 4: It's About Time néven. A csapat nevéhez fűződik több Skylanders játék (pl. Skylanders: Spyro's Adventure, Skylanders: Trap Team, Skylanders: Imaginators, stb...) valamint a 2018-ban megjelent Spyro Reignited Trilogy is, amely az eredeti három Spyro játék felújított változatait foglalja magában. A Crash Bandicoot 4 esetében a fejlesztők merész újításokat vezettek be, köztük kötelező gyűjtendő elemekké tették a wumpa gyümölcsöket. De, hogy ezek mennyire lesznek maradandóak, azt már csak a jövőben tudjuk meg.
Játékok:
Activision Shanghai Studio
A Crash *Bandicoot 4: It's About Time-ban segédkeztek, feladatuk ismeretlen.
Játékok:
Mobilos fejlesztők
IP4U
A mobilos Crash Nitro Kart 2-t készítették.
Játékok:
-
Crash Nitro Kart 2 (mobiltelefon)
Polarbit
2008-ban az első iPhone megjelenése teljesen letarolta a világot. Így kicsit sem meglepő, hogy az Activision elrendelte az akkor még gyerekcipőben járó platofmra gyártást. A Polarbitről annyit, hogy 2005-ben alapult, mobilos játékokra szakosodott Svéd videojáték-fejlesztő cég, központjuk Stockholmban található.
A cég 2009–2012 között ügyködött az első komolyabb, 3D-s mobilos Crash játékokon, az iOS-re megjelent két versenyzős játékot, a Crash Bandicoot Nitro Kart 3D-t (ami más platformokra is megjelent) és a Crash Bandicoot Nitro Kart 2-t köszönhetjük nekik. Mindenbizonnyal a csapat megszűnt, mivel 2014 óta nem sok életjelet adtak magukról.
Játékok
King Digital
A Candy Crash készítőinek köszönhető az első endless runner típusú Crash játék, a Crash On the Run!
Játékok:
Kiadók
Kik voltak a sorozat kiadói?
Ez a kérdés bár egyszerűnek tűnik és a választ rá sem gondolnánk hosszúnak, de bonyolultabb a helyzet.
Universal Interactive Studios
Crasht a Naughty Dog hozta létre, akik az első négy játékott készítették. Ahogy már előbb megtanultad, a fejlesztő nem nélkülözheti a kiadót. A Naugty Dog végül azzal az Universal Interactive Studiosszal kötött megállapodást, mely társaság az Universal Studios leányvállalata. Érdekes dolog, hogy még mielőtt Crash megszületett volna, a Naughty Dog eladta az összes jogot az Universalnak, tehát minden, amit elért a sorozat, azonnal az Universal Interactive tulajdonát képezte. A Crash Team Racing egy egyedi projekt volt, melynek semmi köze sem volt a szerződésben foglaltakhoz.
Ezután az Universal Interactive Studios bérelte fel a különböző fejlesztőcsapatokat az új Crash rész megalkotására. A kiadó végül rövidített a nevén, Universal Interactive, Inc. lett az új neve. Az első Crash játék ezen a néven az XS/The Huge Adventure, kiadva 2002-ben
Sony Computer Entertainment
A Crash Team Racing egyetlen kiadott játékuk.
Vivendi Universal
Kicsivel korábban, körülbelül 2000-ben, a Vivendi megvette az Universal egy részét, ezután Vivendi Universalként működött tovább. 2003-ig azonban a Crash játékok továbbra is az Universal neve alatt jelentek meg. Azonban ekkor az Universal Interactive nevet változtatott, Vivendi Universal Games lett az új neve. A 2003-as Crash kalandban, a CNK-ban még mindkét logó szerepel.
Sierra Publishing, Inc.
2005-ben a Vivendi Universal Games úgy döntött, hogy a jogokat azegyik újonnan megszerzett
leányvállalatának, a Sierra Entertainmentnek adja. Fontos megjegyezni, hogy ekkor a Vivendi tulajdonában volt egy Blizzard Entertainment nevű vállalat is - azt, hogy miért számottevő ez, majd később megtudod. Aztán 2006-ban, a VU Games az Universal Studios nagy részét értékesítette, és Vivendi Games lett az új neve.
Activision Publishing, Inc.
A legújabb jelentős kiadó-változás 2008-ban történt, mikor a Vivendi egybeolvadt egy kiadóval, nevezetesen az Activision, Inc. nevűvel. Ez magába foglalja a Vivendi leányvállalatait, így a Sierra Entertainmentet és a Blizzard Entertainmentet.
Az Activi
– A cikket összeállították: BBC és Wickon
|