Kategóriák

 

 
N. Ciklopédia

     

 
Társalgó

Chat szabályzat | Használj avatárt

 
N. Aptár
2024. szeptember 9.
28 éves a Crash Bandicoot sorozat

28. évébe lépett a Crash Bandicoot sorozat. Az első rész 1996. szeptember 9-én jelent meg.

2024. március 4.
Crash Team Rumble végső tartalmi frissítés

A Crash Team Rumble utolsó tartalmi frissítése, egy ingyenes 500 szintű Battlepass formájában minden tulajdonosnak.

 
 
Szavazás
A Crash Team Rumble-lel kapcsolatban.
Mi a benyomásod Crash Team Rumble-ről?

Kedvencem, imádom!
Tetszik, de azért akad jobb Crash rész is.
Semleges vagyok.
Nem tetszik.
Nem játszottam vele
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Hírfolyam
Friss bejegyzések
2024.10.03. 14:05
2024.09.16. 17:00
2024.09.16. 16:35
Friss hozzászólások
 
Partnerek

Legyél a partnerünk

Crash Bandicoot oldalak

Partnereink

 
 
Fejlesztők és kiadók
Cikkek → Fejlesztők és kiadók

Fejlesztők és kiadók

Összeállította: Wickon, Bata913 és BBC, 2023-11-07

Annyit foglalkuztunk már Crash-sel, a Crash-es játékokkal. De kevés szó esett a készítőkről. Ezért készült a Fejlesztők és kiadók modul, ahol a készítő cégekről, és néhány egyéb, nem Crash-es játékról találhattok adatokat.

Mindenek előtt tudni kell: a Naughty Dog sohasem birtokolta Crash-t. Ha összezavarodva és meglepődötten ülsz, akkor ezt a cikket neked találták ki! Megtudhatod, mi a különbség a fejlesztők és a kiadók között, és hogy mely cégek voltak ezek a Crash Bandicoot sorozat esetében.

A különbség fejlesztő és kiadó között

Sokak nincsenek tisztában a fejlesztők és a kiadók közti különbséggel. A fejlesztők azok, akik döntenek a játék felépítéséről, megtervezik és megvalósítják a részleteket, biztosítják a játék fejlődését.  De a fejlesztőcsapat mögött általában van egy másik brigád, akik megjelentetik a játékot, ők a kiadók.

Néhány szóban:

A fejlesztők felelnek magáért a játékért, annak grafikájáért, zenéjéért és a történetéért. Röviden: ők csinálják a játékot, mellyel mi játszunk. Ilyen csapat többek között a Naughty Dog és a Radical Entertainment is.

A kiadók a fejlesztők felett állnak a rendszerben, ugyanis ők bízzák meg az általuk alkalmasnak ítélt fejlesztőgárdát, gyakran ők maguk birtokolják azt. Bármi is legyen a helyzet, a kiadók birtokolnak szinte minden jogot, és ők döntenek arról, melyik cég készítsen új Crash játékot. Ha a kiadó elégedett a végtermékkel, készek megjelentetni a játékot a nevük alatt.

Fejlesztők

Naughty Dog

A Naughty Dog egy amerikai központú videójáték-gyártó cég. Andy Gavin és Jason Rubin alapította 1986-ban. Ők a híres cég, aki útjára indította hősünket. Nekik köszönhetjük a máig páratlan Crash trilógiát (Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Crash Bandicoot 3: Warped) és a Crash Team Racing-et.

1996-ban alkották meg Crash-t, és sajnos 1999-ben megváltak tőle. A Naughty Dog 2000 óta egyenesen a Sony-nak fejleszt, bár nekik igazából a kezdetektől ez volt a tervük. Crash jogait teljesen az Universal Interactive Studiosnak adták el, azonban a Crash Team Racing egy külön projekt volt a Sony-tól. Hozzájuk köthetőek a további olyan sikerszériák, mint a Jak & Daxter, Uncharted és a The Last of Us. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy amihet csak hozzáértek, az arannyá változott!

Játékok:

Crash Bandicoot  Crash Bandicoot 3: Warped Crash Team Racing

Eurocom

A Naughty Dog távozása után az Universal úgy döntött, hogy egy másik fejlesztőt bíz meg az új Crash játék elkészítésével. Akkoriban a sorozat részei rendkívül népszerűek voltak, a nyereség évente csak nőtt és nőtt. Az Universal végül a Nagy-Britanniában székelő Eurcom Entertainment Software-t választotta. Egyetlen játékuk, a Crash Bash meglehetősen jól fogyott, és talán a legjobb Crash szpinoffok közé tartozik. Az Eurocom 2013-ban lehúzta a rolót.

Játékok:

Crash Bash

Cerny Games

Mivel a Crash Bash volt az első játék, amely a Naughty Dog keze nélkül készült, így kétséges volt, hogy egy új stúdió képes lenne-e a várt színvonalat hozni. Éppen ezért szintén a Crash Bash fejlesztésében vett részt kreatív konzultánsként a Mark Cerny által vezetett Cerny Games csapata, akiknek a feladata az volt, hogy az Eurocomot segítse egy Crash-es játék létrehozásában. A Crash Bash megtervezésében segédkeztek, ezen kívül pedig lett volna még egy játékuk, amely egy szabadon barangolható PlayStation 2-re szánt játék lett volna. Azonban Mark Cerny összeveszett az Universallal, és így végül a Traveller's Tales fejleszthetett játékot (ami végül a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex lett).

Játékok:

Crash Bash

Traveller's Tales és Traveller's Tales Oxford Studio

Egy másik fontos kiadó volt Crash fejlődésében az 1990-ben alapított Traveller’s Tales játék stúdió. A Wrath of Cortex és Twinsanity az ő érdemük. Crash-en kívül nem kisebb címek kapcsolódnak hozzájuk, mint a Narnia Krónikái videojáték-feldolgozások, néhány Sonic játék, olyan nagy-nagy kedvencek, mint a LEGO Star Wars és LEGO Indiana Jones sorozatok. Manapság TT Games néven fejlesztenek, csak a LEGO videojátékokat.

A Crash Bash megjelenése után a jogtulajdonos már hatodik generációs konzolokra szeretett volna játékokat kiadni. Az Universal Interactive Studios elnöke, Mark Cerny mindenáron ki akarta aknázni a PlayStation 2-ben rejlő lehetőségeket, ezért felbérelte a Traveller's Tales-t, hogy készítsenek egy játékot mindössze 12 hónap alatt. A játék a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex nevet kapta, PlayStation 2-re, Xboxra és GameCubra is megjelent. Az eredeti elképzelésekkel ellentétben a játék maradt a klasszikus, warp roomos felépítésnél. Bár struktúrája az előző platformer részekhez képest nem változott igazán, remek eladási adatokat produkált. Azonban a következő Crash játékok nem a Traveller's Tales kezei közül kerültek ki, mindjárt meg is látjuk, miért.

Játékok:

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex Crash Twinsanity

Vicarious Visions

Az Universal Interactive Studios nem érte be ennyivel, Crash játékot szerettek volna kiadni Game Boy Advance-ra is, erre pedig a Traveller's Tales nem vállalkozott, így az Universalnak más fejlesztőcsapat után kellett néznie. Végül a Vicarious Visionra bízták a projektet, de ők végül nem egy, hanem négy játékkal gyarapítottak a Crash játékok kollekcióját. A lista: Crash Bandicoot XS/ The Huge Adventure (2002), Crash Bandicoot 2: N-Tranced (2003), Crash Nitro Kart (2003) és a Crash Bandicoot Fusion/ Purple: Ripto's Rampage (2004). Érdekes megjegyezni, hogy a Nitro Kart eredetileg a Traveller's Tales kezei közül került volna ki, a váltás oka azonba az volt, hogy a CNK-t szerették volna minél több platformra megjelentetni, köztük Game Boy Advance-ra is.

A Vicarious Visions visszatért, hogy nekikezdjen a Crash Bandicoot 1, 2 és 3 felújításának a Sony PlayStation 4 konzoljaira. A projektet 2016. júniusában jelentették be az E3-on, az első előzetest pedig 2016. decemberében a PlayStation Experiene színpadán mutatták be.

A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy-t megelőzően a Skylanders: Imaginators-höz is a Vicarious Visions egy csapata fejlesztette az exkluzív Crash-es szintet.

A játék 2017. június 30-án jelent meg, egy évvel később pedig a generáció többi konzoljára is kiadták (Xbox One, Switch, illetve PC). Érdekességként azt olvastam egy interjúban, hogy a játék Switch változata egyébként egyetlen elkötelezett munkatársnak köszönhető, aki a szabadidejét fordította rá, hogy bebizonyítsa, hogy a játék elfut a Nintendo gyengébb konzolján is kellő odafigyeléssel.

Játékok:

   Skylanders Imaginators 

Kaolink

A francia Kaolink csapata a nyomogombós telefonos Crash játékok nagyját készítette.

Játékok:

  • Crash Bandicoot (ExEn)
  • Crash Nitro Kart (mobil)

Traveller's Tales Oxford

Az immár Vivendi Universal Games-szé lett Universal Interactive Studios új Crash játékot akart, mely már jobban tükrözte volna Mark Cerny szabadon bebarangolóható világgal kapcsolatos elképzeléseit (ami a The Wrath of Cortex lett volna). A fejlesztők két évet kaptak a munkra, és eredetileg a Crash Bandicoot Evolution néven fejlesztették volna, mely minden eddiginél nagyobb szabású játék lett volna, azonban a Ratchet & Clank megjelenésével az ötletet ejtették a túl nagy hasonlóság elkerülése végett, és helyette a Crash Twinsanity-t készítették el.

A Twinsanity után a stúdió több játékot is szeretett volna fejleszteni, olyan ötletekkel bombázták a Vivendit, mint például egy Cortex főszereplésű játék, vagy egy versenyzős játék, melyben az autókkal egyesülni lehetne és míg az egyik játékos vezetne a másik lövöldözhetne. Várjunk csak, hiszen az utóbbi ötlet ismerősnek tűnhet!

Játékok:

Crash Twinsanity

Radical Entertainment

Alig egy hónap (vagy annyi se) munka után a Vivendi megszabadult a Traveller's Tales Oxford stúdiótól, és helyükre a kanadai Radical Entertainmentet helyezte. A Crash Tag Team Racing alapötletét már előttük lefektették, így nekik csak el kellett készíteni a játékot. Végül 2005-ben került megjelenésre, a 12 hónapos fejlesztési határidőt teljesítve.

Ezen kívül – a nevükhöz méltóan – radikálisan átszabták Crash-t a Crash of the Titans és Crash: Mind over Mutant játékokban.

Az elző játék megjelenése alatt a Radical már javában dolgozott egy új, formabontó Crash játékon. Ez a játék a Crash of the Titans (2007) lett, ami PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re jelent meg, továbbá egy Game Boy Advance és egy Nintendo DS változata is kiadásra került más stúdiók által. Egy közvetlen folytatása is megjelent, a Crash Mind Over Mutant (2008), szintén PlayStation 2-re, Xbox 360-ra és Nintendo Wii-re, valamint Nintendo DS-re.

Játékok:

  

Dimps

2006-ot írunk. Crash Bandicoot tizedik születésnapját. A jubileum alkalmából egy japán céget, azaz a Dimps-et bízták meg, immár a Sierra hogy fejlesszen egy játékot a Nintendo DS-re. A játéknak egyébként egy folytatása is megjelent a DoCoMo SH904i mobiltelefon-készülékekre (természetesen nem lett túl felkapott sem a telefon, sem pedig a játék).

Játékok:

Crash: Boom, Bang!

Beenox

A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy és a Spyro: Reignited Trilogy sikerei után természetesen nem lehetett megállni, így az Activision a 2000-ben alapított, kanadai játékgyártó céget, a Beenox-ot bízta meg a Crash Team Racing modernizálásával. A cég kezéből került ki több Spider-Man játék, néhány Skylanders részben segédkeztek, illetve ők készítették a Call of Duty: Modern Warfare Remastered-et és a Call of Duty: Black Ops IV-et. A Crash Team Racing Nitro-Fueled-ot egészen 2020 márciusáig frissítésekkel támogatták. A Beenox ezen kívül segédkezett a Crash Bandicoot 4: It's About Time N. Verted pályáinak fejlesztésében is.

Játékok:

 

Közreműködtek: Crash Bandicoot 4: It's About Time

Toys for Bob

A Toys for Bob csapatának első, és ezidáig egyetlen Crash-es címe 2020-ban jelent meg, Crash Bandicoot 4: It's About Time néven. A csapat nevéhez fűződik több Skylanders játék (pl. Skylanders: Spyro's Adventure, Skylanders: Trap Team, Skylanders: Imaginators, stb...) valamint a 2018-ban megjelent Spyro Reignited Trilogy is, amely az eredeti három Spyro játék felújított változatait foglalja magában. A Crash Bandicoot 4 esetében a fejlesztők merész újításokat vezettek be, köztük kötelező gyűjtendő elemekké tették a wumpa gyümölcsöket. De, hogy ezek mennyire lesznek maradandóak, azt már csak a jövőben tudjuk meg.

Játékok:

 

Activision Shanghai Studio

A Crash *Bandicoot 4: It's About Time-ban segédkeztek, feladatuk ismeretlen.

Játékok:

Mobilos fejlesztők

IP4U

A mobilos Crash Nitro Kart 2-t készítették.

Játékok:

  • Crash Nitro Kart 2 (mobiltelefon)

Polarbit

2008-ban az első iPhone megjelenése teljesen letarolta a világot. Így kicsit sem meglepő, hogy az Activision elrendelte az akkor még gyerekcipőben járó platofmra gyártást. A Polarbitről annyit, hogy 2005-ben alapult, mobilos játékokra szakosodott Svéd videojáték-fejlesztő cég, központjuk Stockholmban található.

A cég 2009–2012 között ügyködött az első komolyabb, 3D-s mobilos Crash játékokon, az iOS-re megjelent két versenyzős játékot, a Crash Bandicoot Nitro Kart 3D-t (ami más platformokra is megjelent) és a Crash Bandicoot Nitro Kart 2-t köszönhetjük nekik. Mindenbizonnyal a csapat megszűnt, mivel 2014 óta nem sok életjelet adtak magukról.

Játékok

 Crash Bandicoot Nitro Kart 2

King Digital

A Candy Crash készítőinek köszönhető az első endless runner típusú Crash játék, a Crash On the Run!

Játékok:

Kiadók

Kik voltak a sorozat kiadói?

Ez a kérdés bár egyszerűnek tűnik és a választ rá sem gondolnánk hosszúnak, de bonyolultabb a helyzet. 

Universal Interactive Studios

Crasht a Naughty Dog hozta létre, akik az első négy játékott készítették. Ahogy már előbb megtanultad, a fejlesztő nem nélkülözheti a kiadót. A Naugty Dog végül azzal az Universal Interactive Studiosszal kötött megállapodást, mely társaság az Universal Studios leányvállalata. Érdekes dolog, hogy még mielőtt Crash megszületett volna, a Naughty Dog eladta az összes jogot az Universalnak, tehát minden, amit elért a sorozat, azonnal az Universal Interactive tulajdonát képezte. A Crash Team Racing egy egyedi projekt volt, melynek semmi köze sem volt a szerződésben foglaltakhoz. 

Ezután az Universal Interactive Studios bérelte fel a különböző fejlesztőcsapatokat az új Crash rész megalkotására. A kiadó végül rövidített a nevén, Universal Interactive, Inc. lett az új neve. Az első Crash játék ezen a néven az XS/The Huge Adventure, kiadva 2002-ben

Sony Computer Entertainment

A Crash Team Racing egyetlen kiadott játékuk.

Vivendi Universal

Kicsivel korábban, körülbelül 2000-ben, a Vivendi megvette az Universal egy részét, ezután Vivendi Universalként működött tovább. 2003-ig azonban a Crash játékok továbbra is az Universal neve alatt jelentek meg. Azonban ekkor az Universal Interactive nevet változtatott, Vivendi Universal Games lett az új neve. A 2003-as Crash kalandban, a CNK-ban még mindkét logó szerepel.

Sierra Publishing, Inc.

2005-ben a Vivendi Universal Games úgy döntött, hogy a jogokat azegyik újonnan megszerzett 

leányvállalatának, a Sierra Entertainmentnek adja. Fontos megjegyezni, hogy ekkor a Vivendi tulajdonában volt egy Blizzard Entertainment nevű vállalat is - azt, hogy miért számottevő ez, majd később megtudod. Aztán 2006-ban, a VU Games az Universal Studios nagy részét értékesítette, és Vivendi Games lett az új neve. 

Activision Publishing, Inc.

A legújabb jelentős kiadó-változás 2008-ban történt, mikor a Vivendi egybeolvadt egy kiadóval, nevezetesen az Activision, Inc. nevűvel.  Ez magába foglalja a Vivendi leányvállalatait, így a Sierra Entertainmentet és a Blizzard Entertainmentet.

Az Activi

– A cikket összeállították: BBC és Wickon

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
 

Properties such as ACTIVISION, CRASH TEAM RACING, CTR, CRASH BANDICOOT and CRASH, including Crash Bandicoot and all related characters and contents are trademarks and © Activision Publishing, Inc. Used with permission. Activision has no association with and takes no responsibility for the content in this web site. Site design and written content © Crash Fan Club 2005-2024, unless stated otherwise. Please only use the content within this webpage with permission or reference to the Crash Fan Club website.


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?