Bevezető
A Crash Bandicoot játékszériáról
A Crash Bandicoot játékszéria 1996. szeptember 9-én indult újtára, főszerepben az azonos névre keresztelt bandikuttal, kit egy Ausztrália és környékén őshonos, kihalással fenyegetett állatfajról mintáztak.
A sorozat története szerint a gonosz Dr. Neo Cortex, és néhány más gonosz tudós el akarja foglalni a Földet. Valakinek meg kell állítania őket, és ez a feladat Crash Bandicoot-ra, a sorozat főhősére; Coco Bandicoot-ra, Crash kishúgára; és végül de nem utolsó sorban Aku Aku-ra, a mágikus maszkra, aki a gonosz testvérével, Uka Uka-val vív állandó harcot.
A sorozat megalkotói és megálmodói két amerikai fiatal, Andy Gavin és Jason Rubin, a manapság PlayStation exkluzív címeket fejlesztő csapat, a Naughty Dog társalapítói, akik ezzel a játékkal lefektették a cég alappilléreit. Olyan további sikersorozatok köthetőek a csapat nevéhez, mint a Jak & Daxter (2000–2004), Uncharted (2006–napjainkig) és a The Last of Us (2013–napjainkig).
A játékok fejlesztése 1994-ben kezdődött, mikor a Naughty Dog még csak egy két fős cég volt, amely éppen akkor fejezte be legutóbbi játékát, a 3DO-ra szánt Way of the Warrior-t (1994), és adta el a jogokat az Universal Studios-nak. Egy újabb szerződést kötöttek egy játékhoz, amelynek kapcsán Andy és Jason Bostonból Los Angelesbe költözött, mindent hátrahagyva, csak egy álommal útra kelv átszelve az államokat.
Ekkortájt vették észre, hogy az árkádjátékok a 2-3 vezető cím már elkezdett a 2D helyett az akkor még gyerekcipőben járó 3D irányába kacsingatni, így Crash kalandját is 3D-ben tervezték. Az 1996-ban megjelent Crash Bandicoot című játék az egyik első igazi 3D platformer, a műfaj egyik megteremtője.
Crash Bandicoot megalkotásában segítségükre volt Mark Cerny is, aki a videojátékok terén mára már igencsak elismert névnek számít. Az ő tanácsára került a képbe Charles Zembillas, aki a Crash karakterek külsejét és személyiségét tervezte meg, illetve Dave Siller és Joe Pearson, akik a világot és annak karaktereit találták ki, Bob Rafei pedig a környezeteket álmodta meg és rajzolta le.
A kérdés már csak az volt, hogy mire fejlesszenek. Mivel a Nintendonak már ott volt Mario, a Segának pedig Sonic, így a választásuk a PlayStation-re esett, amelynek ekkor még nem volt ismertebb kabalája.
Manapság releváns játékok
A jelenlegi konzolgeneráción (PlayStation 4, Xbox One és Nindendo Switch) csupán kett-három cím jelent meg.
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
Ezek közül az első, a Crash Bandicoot N. Sane Trilogy 2017-ben megjelent 3D platformer játék, PlayStation 4-re, egy évvel később pedig Xbox One-ra, Nintendo Switch-re és PC-re is. A Vicarious Visions készítette a Naughty Dog eredeti három játék alapján, valójában a Crash Bandicoot (1996), Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997) és Crash Bandicoot 3: Warped (1998) felújított és egységesített változatait foglalja magában.
A játékok nagyjából megőrizték eredeti formájukat. A Vicarious Visions producereinek elmondása szerint olyan dolgokban hallgattak a rajgongókra, mint például egy egyszerűbb mentési rendszer bevezetése (különös tekintettel a Crash 1-re, de a második és harmadik részben is) és időmérők lehetősége mind a három játékban (amelyek eredetileg csak a Crash Bandicoot 3: Warped-ban szerepeltek). Emellett a játék másik nagy sajátossága, hogy Coco Bandicoot mind a három játékban játszható karakterré lép elő (kivétel ez alól néhány különleges pálya, például a főellenségek vagy a jet-pak-es, motorveresenyzős szintek).
A Crash Bandicoot N. Sane Trilogy összességében remek ugródeszka lehet azoknak, akik szeretnének megismerkedni – vagy épp feleleveníteni kapcsolatukat – a Crash Bandicoot játékokkal. Azok is jól fognak szórakozni, akiket annak idején az eredeti részek elvarázsoltak.
Crash Team Racing Nitro-Fueled
A következő rész, a Crash Team Racing Nitro-Fueled 2019-ben jelent meg PlayStaiton 4-re, Xbox One-ra és Nintendo Switch-re, és az eredeti Crash Team Racing (1999) felújított változata, amit a Beenox fejlesztett. Ez a rész a szokásostól eltérően nem egy platformer, hanem egy gokartversenyes játék.
Ez a játék nem mondható a szó szoros értelmében olyan remasternek, mint például az N. Sane Trilogy volt; bár megtalálható benne az eredeti játék kaland módja, minden korábbi pálya, harc aréna, játékmód, stb..., új karakterek, versenypályák és gokartok kerültek bele, köztük minden pálya, karakter és jármű a Crash Nitro Kart-ból (2003) és rengeteg jármű és karakter a Crash Tag Team Racing-ből (2005). De más Crash játékok szereplői is feltűnnek.
Crash Bandicoot 4: It's About Time
12 év óta az első nagyobb szabású Crash történet, ami közvetlenül a Crash Bandicoot 3: Warped történései után zajlik.
|