Crash történelem
Összeállította: Lapi, Bata913, BBC és Wickon, 2023-11-07
A Crash Bandicoot című népszerű videojáték-sorozat 1996-ban kezdte pályafutását. Ez idő alatt több konzolra is megjelentek részek. Alább megismerhetitek vagy felfrissíthetitek tudásotokat a fontosabb játékokkal kapcsolatban.
1990-es évek
A Crash Bandicoot című játék 1996-ban kezdte pályafutását a Naughty Dog nevű cég fejlesztése alatt, a Sony PlayStation konzolján. A játék már akkoriban megtetszett az embereknek. Volt ugye 3 darab sziget, amit hősünk a játék során bebarangolt, hogy megmentse szerelmét, akit Dr. Neo Cortex fogságba ejtett. Mint tudjuk Cortex egy gonosz tudós, aki Dr. Nitrus Brio-val együtt mutáns állatokat hoz létre, és különböző kísérleteket hajt végre rajtuk. Crash is egy ilyen kísérlet áldozata, neki azonban sikerült megszöknie a laborból. Szóval a célunk, hogy megmentsük a nőt (aki valamilyen oknál fogva csak az első részben szerepel, de hogy miért nem tették be a többibe is az rejtély). Térjünk rá a játék lényegére. Az ékkövek szempontjából ekkoriban még csak az összes doboz széttöréséért kaptunk ékkövet, persze köztük voltak még különböző színes gyémántok is, amik titkos pályákat nyitottak meg. A mentési lehetőség elég ügyetlen megoldással volt megvalósítva. Csak és kizárólag a bónusz pályák végén lehetett menteni, de ha a bónusz pályán meghalsz, akkor nincs több lehetőséged visszamenni rá. És volt még egy zavaró tényező a dobozok begyűjtése szempontjából. Az, hogy ha a pálya bármely részén meghalsz, akkor az addig széttört dobozok a pályán visszakerülnek. Tehát csak úgy kerülhetett a birtokunkba a gyémánt, ha meghalás nélkül jutunk végig a pályán plusz széttörjük az összes dobozt. Vagy ha visszamegyünk a pályán a dobozokért, mikor meghalunk véletlenül. De ezeket a problémákat a következő részekben már kiküszöbölték. A játék során itt is voltak főellenfelek és persze a végén ki más is lehetett volna, mint Dr. Cortex.
Cortex visszatért és bosszút forral. A második rész is sokak kedvencévé vált. A térképes nézet helyett megjelent a szintek új rendszerezése, az ú.n. warp room, azaz a pályákat egy szobából lehet elérni. Ebben a részben már a kristály is feltűnik amelyekből minden pályán van egy. A pályák ötösével vannak elrendezve, minden Warp Room-ban öt pálya található, közötte pedig főellenségek (boss-ok). A történetről annyit, hogy Cortex össze akarja gyűjteni a kristályokat, hogy az erejüket felhasználva a közelgő együttállás alkalmával az embereket rabszolgává tegye. Viszont a kristályok összegyűjtése nem könnyű dolog, és itt jön képbe hősünk, akit a doki egy csellel rávesz, hogy gyűjtse be neki a kristályokat. Sok új karakter jelenik meg ebben a részben, ott van többek között Cortex új segítője N. Gin, akinek az óriásrobotok készítése a specialitása. Feltűnik Crash kishúga is, Coco. A játék látszólag a késő téli, korai tavaszi időszakban játszódik, helyet kap néhány havas pálya, és az űrbe is ki kell merészkedni. Új ellenfelek is vannak, például feltűnik Tiny Tiger vagy a Komodo testvérek is. Több mint 7 és fél millió bejegyzett eladott példánnyal az ötödik legkelendőbb játék volt a PlayStation-re, míg a Crash játékok között a mai napig a legtöbb eladással büszkélkedhet.
A Naughty Dog három részes szerződésének utolsó darabja a kiadóval. 1998-ban megjelent a Crash Bandicoot: Warped, európában Crash Bandicoot 3: Warped címmel. A történet ott folytatódik, ahol az előző részben abba maradt: Cortex felrobbantott űrhajójának egy darabja becsapódik a Földbe, és ezzel szabadjára engedi évezredes fogságából a gonosz Uka Uka-t, aki nem véletlenül éppenséggel a jóságos Aku Aku ikertestvérének szelleme.
Dr. Cortex így Uka Uka hatalma alá kerül, illetve megtudjuk, hogy eddig is ő mozgatta a szálakat a háttérből. A gonoszok N. Tropy segítségével képessé válnak utazni az időben, és ezt kihasználva gonosz terveket szőnek ki Uka Uka-val. Ki más is állíthatná meg őket, mint Crash Bandicoot?
Ebben a játékban is voltak újítások, megjelentek például a relikviák is, amiket úgy nyerhetünk meg, ha egy bizonyos időn belül végigrohanunk a pályán. Némely pályán Coco játszható karakterré lép elő, például egy kistigris hátán kell lovagolni vele a kínai nagy falon. Hasonlóan az előző részhez, itt is a warp room módszerrel vannak elrendezve a pályák.
Sok érdekes pálya jelenik meg, például az ókori egyiptom vagy dinoszauruszok korszakába is visszamehetünk, de a jövő városát is bebarangolhatjuk. Ezen kívül pedig rengeteg eltérő szint is van külön játékmódokkal, pl. motorozás, jet-ski, búvárkodás, illetve második világháborús repülőgépes szintek.
Ezzel a résszel búcsúzik a Naughty Dog a Crash-től, ugyanis ez az utolsó Crash, amit a cég készített. Ez egy gokartversenyes játék, amit a Sony adott ki. Az űrből jött N. Oxide-nek a Földre fáj a foga, gokart versenyt hírdet meg, aminek tétje a Föld sorsa. Crash, Coco, és még Cortex és bandája is gokartba ül, hogy legyőzzék Oxide-ot és megmentsék bolygójukat. Itt tehát mi választunk karaktert magunknak a játék elején, hogy kivel szeretnénk a játék során versenybe szállni. A választható karakterek között van: Crash, Coco, Pura, Polar, Dr. Cortex, N. Gin, Dingodile és Tiny, később pedig megnyitható további hét: Ripper Roo, Papu Papu, Komodo Joe, Pinstripe, Fake Crash, N. Tropy és – egy új karakter – Penta Penguin. A főellenfél tehát itt nem Cortex, hanem Oxide lesz. A játékban kupákat kell nyernünk, amihez értelemszerűen elsőként kell befutnunk. A relikviák itt is az időre végigjutás szerepét töltik be. Több játékmód közül lehet választani, lehetőség van kaland mód végigjátszására, időmérőkre, árkád versenyre egyedül vagy ketten, illetve kontra versenyre vagy pontokra játszott harcra 1-4 játékos részére.
Ezt a részt már nem a jó öreg Naughty Dog készítette, hanem az Eurocom. Csak PlayStation-re jelent meg. Ez nem más mint egy Crash-es party játék, ahol négy karakter csap össze egy játszmában. Van doboz dobálás, tankos lövöldözés, pogó bottal ugrálás, labdás, dodgem, jegesmedvén lökdösődés és ehhez hasonló játékok, amiknek a helyszínei az első három részből lettek válogatva. A történet egyszerű: az Aku Aku és Uka Uka közötti viszályokat kell eldönteniük a „jóknak” és „gonoszoknak”. Összehívják embereiket az űrben. Azért került idézőjelbe a két csapat neve, mert mivel a gonoszok többségben vannak, így Dingodile és Tiny a jók oldalán harcolnak. Itt is mi választunk karaktert magunknak a nyolc közül (jók: Crash, Coco, Tiny Tiger, rosszak: Cortex, Brio, Koala Kong, Rilla Roo). A játékban a gyémántok teljesen más szerepeket töltenek be, mint eddig. Viszont a jól megszokott Warp Room itt is megtalálható. A Crash Bash megosztó visszajelzéseket kapott; sokak szerint egy pocsék, elszúrt játék lett, azonban mások egyenesen imádják. Mindenesetre, ha szeretnénk a barátainkkal egy remek Crash-ben gazdag estét eltölteni, akkor ez a tökéletes választás. Aki szereti a party játékokat annak bejöhet.
2001-ben a Traveller’s Tales megjelenteti az első PlayStation 2-re, Xbox-ra és GameCube-ra is megjelenő epizódot a Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex-et, ami Crash Bandicoot 4-nek is nevezhetnénk. A cím magyarra fordítva “Cortex haragja”. A történet ugyanis arról szól, hogy Cortex egy szuper, izompacsirta, pusztító szörnyet hoz létre, arra a célra, hogy végezzen Crash-el. Ez nem más mint Crunch Bandicoot. És még rak rá egy lapáttal, azzal, hogy Uka Uka előhívja a négy elem maszkjait. A víz, a tűz, a levegő és a föld maszkot. És ezek a maszkok is segítenek Crunch-nak, azzal, hogy természetfeletti erőket adnak neki. A játékban mindegyik főellenfél Crunch, kivéve a legutolsót, mert akkor Cortex és Crunch. Ezt a részt leginkább a Crash 3-hoz tudnám hasonlítani. Ugyanis szinte ugyanaz a Warp Room-ok elrendezése is. A gyémántok ugyanazt a szerepet töltik be. Kapunk a pálya végigjutásáért, az összes doboz széttöréséért, és az időre végigrohanásért is. És persze ne feledkezzünk meg a jó öreg titkos pályákat megnyitó gyémántokról sem.
Crash Bandicoot XS/ The Huge Adventure (2002) (GBA)
Crash első Game Boy Advance kalandja, melyet a Vicarious Visions készített. Egy 2D platformer játék, mely a „régi” Crash-ek hangulatát idézi. A történet elég egyszerű: Cortex összezsugorította a Földet, Crash-nek pedig vissza kell csinálnia. Feltűnik benne Crash, Aku Aku, Dingodile, Tiny Tiger, N. Gin és Dr. Neo Cortex is.
Crash Bandicoot 2: N-Tranced (2003) (GBA)
Crash második kalandja GBA-n. A készítő szintén a Vicarious Visions, és ez is egy 2D platformer játék. Mint elődje, itt is vannak olyan pályák, amik a „régi” Crash-eket idézik, ezzel megteremtve a hangulatot. Itt tűnik fel először N. Trance, aki hipnózisba ejti Crash barátait és ellene fordítja őket. A játék érdekessége még, hogy Crash pályafutása alatt csak ebben az egy játékban nem kapott szerepet Cortex.
Crash Nitro Kart (2003)
Mondhatni ugrottunk két évet, ugyanis 2002-ben nem jelent meg új rész nagygépre. 2003-ban viszont a Vicarious Visions elkészíti, az Universal Interactive Studios pedig megjelenteti a Crash Nitro Kart-ot, ami egy abszolút multiplatform játék, ugyanis megjelent PlayStation 2-re, Xbox-ra, GameCube-ra, Game Boy Advance-ra, N-Gage-re és még mobiltelefonokra is. Ez is gokartverseny, mint a Crash Team Racing, persze itt javult a grafika, új karakterek jelentek meg, új versenypályák és új képességek. A történet dióhéjban: Velo császár, a galaxis leggyorsabb versenyzője elrabolja Crash-éket és Cortex-éket, és a saját űrbéli stadionába szállítja őket. Itt közli velük, hogy ha nem győzik le, akkor a Földnek annyi. A játék elején két csapat közül választhatunk: Crash csapata (Crash, Coco és Crunch) vagy Cortex csapata (Cortex, N. Gin, Tiny). Mikor kiválasztottunk a csapatot, akkor minden verseny előtt dönthetünk, hogy a csapat három tagja közül kit küldünk ringbe. A többi ugyanúgy zajlik, mint a CTR-ben. Itt is vannak megnyerhető karakterek, amelyekkel versenyezhetünk az árkád vagy multiplayer játékban.
Crash Bandicoot Fusion/ Purple: Ripto's Rampage (2004) (GBA)
Mint az eddigi Game Boy Advance-os Crash kalandokat, ezt is a Vicarious Visions készítette el. Ennek a játéknak van egy testvérjátéka is, melynek címe Spyro Fusion/ Orange: The Cortex Conspiracy. Crash-nek össze kell fognia Spyro-val, hogy együttes erővel legyőzzék a Cortex és Ripto párost. A testvérjátékban is ugyanez a szitu, csak ott Spyro-t kell irányításunk alá venni. Ezt a játékot nem igazán lehet csak a 2D platformer stílusba sorolni, mivel tartalmaz party játékokra jellemző elemeket is. A két játék interaktálni tud egymással, és így cserekártyákkal üzletelhetünk barátainkkal.
Crash Twinsanity (2004)
A Traveller’s Tales megjelenteti a folytatást. Így megjelent 2004-ben a Crash Twinsanity (PlayStation 2-re és Xbox-ra, valamint telefonra kettő változata is megjelent). Ebben a részben rengeteg újítással találkozhatunk. Megszűnik a Warp Room módszer, megszűnnek a dobozbegyűjtésért járó gyémántok, és megszűnnek az időmérőért járó relics-ek is. De maradnak a kristályok és gyémántok is vannak, melyekért bónusz képeket és videókat kapunk jutalmul. A történet dióhéjban: A Gonosz Ikrek el akarják pusztítani Crash-ék otthonát, és mivel ez Cortex-et is érinti, így összefognak a szigetek megmentése érdekében. A játékban Cortex-et és unokahúgát, Ninát is irányíthatjuk. Vannak olyan pályák, amelyekben Crash Cortex-et használja fegyverként vagy utazási célokra. Lecsap vele, mint egy kalapáccsal, vagy áthajítja a szakadék túloldalára egy kapcsoló meghúzásáért. Minden hibája ellenére egy nagyon humoros és vidám játék, a vérbeli Crash rajongók imádni fogják!
2005-ben megjelenik a Crash Tag Team Racing (GameCube-ra, Xbox-ra, PlayStation 2-re és PSP-re, valamint Crash Racing névvel mobiltelefonokra is) a Radical és a Vivendi Universal Games jóvoltából. A játék címe szinte majdnem megegyezik a Naughty Dog által utolsóként készített Crash Team Racing-ével. Gondolom sejtitek, hogy ismét autóversenyről van szó, azonban ez közel sem egy átlagos versenyjáték! Ugyanis tartalmaz „mászkálós”, azaz platformer részeket is, ahol hősünk kiszáll a járgányból és gyalog indul útnak többek között vásárolgatni és minijátékokat végrehajtani. A játék versenyzős része sem ugyanolyan mint eddig – itt nem a farolgatáson lesz a lényeg, hanem a kombináláson, amit a játék úgy nevez „clashing”. Ilyenkor két járgány eggyé kombinálódik és az egyik játékos vezet, míg a másik lövöldözik és különféle meglepetéseket (például egy zongorát, tehenet vagy egy tengeralattjárót) dobál a többi versenyző elé. A történet díóhéjban: Von Clutch Motorvilág Parkjából ellopták a Power Gem-eket, köztük azt is, ami a kiborg tulajdonos szíveként funkcionál, így számára már nem sok van hátra. Aki visszaszerzi őket, annak jutalmul odaaja a parkot, ami Cortex-nek pont kapóra jönne egy új bázisnak, így Crash-ék mellett ő is harcba száll. (A játék végén természetesen az is kiderül, hogy ki volt a tettes.) Von Clutch-on kívül megismerkedünk még Pasadena-val is, aki szerelmes lesz Crash-be, a csirke riporter párossal, valamint Willie Wumpa Cheeks-szel, a vidámpark kabalájával, aki egy bizarr, két lábon járó wumpa gyümölcs.
Crash: Boom, Bang! (2006) (DS)
Crash 10. évfordulójának éve! A Crash: Boom, Bang!-et (eredeti japán címén: Crash Bandicoot Festival) először a sorozat történelme alatt nem európai vagy amerikai, hanem japán fejlesztők készítették, névszerint a Dimps! csapata. Eléggé kilóg a sorból a Crash játékok terén. Ez egy aranyos manga stílusú 3D grafikával megáldott party-játék kollekció. Kizárólag Nintendo DS-re jelent meg, ugyanis két képernyőt vesz igénybe.
A játékmenetről röviden: társasjátékszerű mezőkön haladhatunk kockadobással, és mikor egy mezőre érünk, akkor kezdődhet az összecsapás, amit a 40 minijáték egyikének keretében zavarhatunk le. Ezek közben lehet üzeneteket küldeni egymásnak az alsó érintőképernyő segítségével.
Egy elég érdekes szereplőgárda áll rendelkezésre; természetesen ott van Crash Bandicoot, Dr. Neo Cortex, Coco Bandicoot és Crunch Bandicoot is, de rajtuk kívül visszatért néhány rég nem látott karakter is a jubileum alkalmából: Pinstripe Potoroo, Fake Crash, Pura és még – sokak örömére – Tawna is! Igen! Tawna végre visszatért! (Crash csaja az első részből!) Rajtuk kívül szerepel egy új karakter is, Viscount Devil, aki a verseny fő szponzora, valamint a játék főellensége. A történetről röviden: Viscount egyetlen álma megtalálni a hatalmas erő kristályt, ami teljesíti a megtalálója egy kívánságát, egyedül azonban erre nem képes, ezért verseny hírdet.
A játékot az egyik legyengébb Crash résznek tartják, a kritikusok és a rajongók is alacsony pontszámokkal, értékelésekkel szokták illetni eme Crash részt.
Japánban a játéknak megjelent egy folytatása is, Intuitív♪ Crash Bandicoot (直感♪クラッシュ・バンディクー) címen, kizárólag a DoCoMo SH904i típusú telefonkészülékekre, ami természetesen nem lett túl felkapott.
Crash of the Titans (2007)
A kanadai Radical a kezébe veszi az irányítást és radikális változtatásokon hurcolja át mind a karaktereket, mind a játékmenetet.
A tönténet szerint Cortex az újonnan felfedezett Mojo segítségével muntásokká változtatja a sziget élőlényeit. Hősünkre hárul a feladat, hogy ismét kezébe vegye az irányítást és megmentse a világot. (Viszont a főellenfelünk most nem Cortex lesz, hanem unokahúga Nina.) A játékmenet központjában a titánok állnak és az azok elleni harcok. Crash Aku Aku segítségével képes elfoglalni a titánokat és irányítás alá vonni őket. A megszokott pörgésen kívül hősünk már képes ütni és rúgni is és az életerejét mostmár életcsíkkal jelölik, amit a Wumpa gyümölcsök segítségével tudunk növelni.
A játék abszolút multiplatform, megjelent ugyanis PlayStation 2-re, Xbox 360-ra, Wii-re, PlayStation Portable-re, DS-re, Game Boy Advance-ra és még mobilra is. Amit meg kell említeni, hogy a DS és GBA verziót az Amaze Entertainment készítette, így jelentős különbségek mutatkoznak a verziók között, például a DS verzió jobban hajaz a régi Crash részekre, mivel több platformer elemet tartamaz és itt feltűnnek a jól megszokott kristályok és ékkövek is, amiket többek között az dobozok összetöréséért kapunk.
Crash Mind Over Mutant (2008)
A Crash: Mind over Mutant 2008-ban jelent meg, a Radical készítette el és a Sierra adta ki. A Crash of the Titans közvetlen folytatása. Ez a játék is multiplatform, megjelent PlayStation 2-re, Wii-re, Xbox 360-ra, PSP-re (egy kissé lebutítve), illetve egy oldalnézetes, teljesen eltérő Nintendo DS változat is készült belőle.
A történet szerint Cortex és Brio újra összefognak, és ismét mutánstenyészetbe kezdenek. Készítenek egy sisakot, amit a szigetlakóknak küldenek ki, azonban ez szörnyetegekké változtatja őket. Coco időközben a szigetre hullott Doominatort bütyköli, aminek a részeit próbálják felhasználni mindenfélére, például részben kosárpályává alakítottak. Cortex álruhába bújt reklámokkal ráveszi Cocot és Crunchot is, hogy vegyenek egy NV sisakot, ez pedig rengeteg bonyodalom okozója lesz.
A játék sokat változott az előző részhez képest. Néhány titán eltűnt, azonban újak is megjelentek helyettük, a TK és a Grimly. A Crash of the Titans-szal ellentétben a környezet ez alkalommal nyitott, és fejezetek helyett 20 sztori küldetés és kétszer ennyi opcionális feladat vár a játékosokra, amihez sokszor oda-vissza kell utazni a Wumpa szigeteken és környékén. Részben ezért is sok negatív kritikával illették, ugyanis tényleg sokszor kell áthaladni ugyanazokon a helyeken, így ebből a szempontból sok változatosságra nem számíthatunk. A játék kezdeti tervei szerint jobban hasonlított volna a Crash Twinsanity-re, a nyitott környezet mellé például szabadon irányítható kamera lett volna, ezt végül azonban a két játékos élmény érdekében ejtették. Az Xbox 360 és Wii verziókban Coco is játszható karakter.
A játék másik nagy különlegessége, hogy legtöbbször nem rendes játékon belüli 3D-s átvezető videók vannak, hanem a legkülönfélébb kézzel készül képsorokkal találkozhatunk, pl. bábjáték, fekete fehér film, South Park stílusú papírfigurák, anime paródiák, és még sok minden.
A Vivendi Games Mobile jóvoltából 2008-ban napvilágot látott a Crash Bandicoot Nitro Kart 3D, melyet kiadtak iPhone-ra, N-Gage 2.0-ra, valamint 2009-ben pedig megjelent egy Brazil konzolra, a Zeebo-ra is. A játékban hat karakter van, akiket mind meg lehet nyitni és irányítani: Crash, Coco, Cortex, Ripper Roo, N. Oxide, valamint egy új karakter is, Yaya Panda. Egy 2009-es frissítés alkalmával az iOS változatba bekerült még Dingodile és Polar is a felhozatalba. Sajnos minden változatból hiányzik a többjátékos mód.
A történet szerint Nitros Oxide újból világuralomra akar törni, így szövetségre lép Cortexszel és Ripper Rooval, célpontjuk pedig az új karakter, Yaya Panda otthona, bambuszerdő. Crashéknek így nincs más választásuk, mint szembeszálni a gonoszokkal, és megmenteni az erdőt. Szintén érdekesség, hogy 12 versenypálya van, melyek egy az egyben a CTTR-ből lettek koppintva, de ugyanez igaz a járművekre is, amikből minden karakternek egy van.
2010-es évek
A Crash Bandicoot Nitro Kart 3D folytatása 2010-ben jelent meg, most már csak iOS-re, és szintén a Polarbit fejlesztette, de már az Activision adta ki. Sok újítást vezet be az előző részhez képest, de közel sem vált olyan felkapott, mint elődje. 12 új versenypálya várja a játékosokra, közülük sok a régi Crash részek hangulatát idézi. Van például tengerparti, bennszülöttes pálya, Cortex kastély (ami egy picit az N. Gin Lab-et is idézi), csatornás pálya és még sok más. A karakterek is visszatértek eredeti, hű megjelenésükhöz, úgyhogy erre sem lehet panasz. Egyedül a járgányok maradtak a CTTR-ből.. A játéknak különös módon nincs története, abszolút semmi, a legminimálisabb háttérsztorit sem kapjuk meg. Viszont az előző résszel ellentében lehetővé teszi az online meccseket Bluetooth-on vagy Wi-Fi hotspoton keresztül.
Skylanders: Imaginators (2016)
Crash vendégszereplése a Skylanders sorozat utolsó játékában, amelyet a Toys for Bob fejlesztett és a Vivendi adott ki. A Crash-es tartalmakat valójában a Vicarious Visions készítette. A Crash és Cortex figurák egy Thumpin' Wumpa Island nevű pályát oldanak fel. A történet röviden: Elérkezett a két évtizedente megtartott „szinkronizáció ünnepe”, amikor a világban minden összhangban mozog. A Skylands és a Wumpa sziget között megnyílt a világokat összekötő átjáró, így Crash Bandicoot és Spyro újra találkoznak. Dr. Neo Cortex, kapva az alkalmon, egy óriási robottal elakarja szívni a harmóniából eredő energiát, és annak felhasználásával világuralomra törni. Amíg azonban a doktor az ördögi tervét részletezi, egy óvatlan pillanatban keresztbe húzza a számításait az egyébként sem kedvelt bandicootjának még idegesítőbb változata, Fake Crash, aki belemászik a robotba, és táncba kezd, amivel kibillenti a Wumpa szigetet a tökéletes harmóniából. A gonosz tudós terve tehát balul sül el, így Cortex kénytelen összefogni Crash-sel, hogy megmentsék a szigetet; hiszen ha Fake Crash elpusztítja, akkor a dokinak nem lesz mi fölött uralkodnia.
A Crash Bandicoot 1, 2 és 3 felújított változata 2017-ben jelent meg először PlayStation 4-re, majd egy évvel később Xbox One-ra, Switch-re és PC-re is.
A szembeötlő grafikai fejlődés mellett sokat javítottak a játékmeneten is, egységesebbé váltak a játékok. A Crash 1-ben például már nem szükséges meghalás nélkül végigmenni a szinteken az ékkövek megszerzéséhez (leszámítva akkor, ha színes gyémánttal jutalmaz a pálya), a bónusz szintekre is vissza lehet menni, ha elrontjuk (most már a bónusz szint dobozai is beleszámítanak az adott szint összes összetörendő dobozába), a mentés pedig automatikusan történik. A második és a harmadik játék nem sokban változott, de pl. a második részben a titkos hatodik warp room az első warp room-ból is elérhető lett, ha a lifttel lefele utazunk. Az egyik nagyon kedvelt újítás, hogy Coco Bandicoot is játszható mind a három játékban, aki a történet szerint a Crash Bandicoot: Warped-ban található időgépet használja, hogy visszautazzon az előző kettő játék idejébe. Olyan korlátai vannak, hogy a különleges Crash szintekre (motorkerékpár, varacskos disznó, jegesmedve, stb... szintek) és a főellenségek küzdelmeibe nem lehet vele belépni, és vice-versa.
A Crash Team Racing Nitro-Fueled az 1999-es Crash Team Racing felújított változata, amely kereken 20 évvel később, 2019. június 19-én jelent meg PlayStation 4-re, Xbox One-ra és Switch-re. A játékot a Beenox fejlesztette, akiknek ez az első és peripillanat egyetlen Crash játékuk. Szokás szerint az Activision adta ki.
Ez nem mondható a szó szoros értelmében egy olyan felújított változatnak, mint például az N. Sane Trilogy volt; bár megtalálható benne az eredeti játék kaland módja, és minden korábbi pálya, harc aréna, játékmód, stb... új karakterek, versenypályák, harc arénák és gokartok kerültek bele, amik közül a legtöbb a Crash Nitro Kart-ból és a Crash Tag Team Racing-ből lett kölcsönözve. Az eredeti játékban elérhető 15 karakter mellett kapunk újakat is, köztük a főellenséget, Nitros Oxide-ot, illetve a 2003-as Crash Nitro Kart-ban bemutatkozott versenyzőket is (még azokat a főellenségeket is, akikkel anno nem lehetett játszani), valamint további karakterekkel egészült ki, így végül több, mint 50 játszható szereplő került bele. Emellett pedig lehetőség van egyszerre 8-an is versenybe szállni egymás ellen, online mérkőzések keretében, akár privát is.
A játék harmadik Grand Prix-e óta tiszteletét teszi Spyro, és két vendégszereplő (Hunter és Gnasty Gnorc) is a játékban.
2020-as évek
A két feldolgozást követően elérkezett a várva várt folytatás, ami több, mint 12 év után az első új Crash történet a sorozatban, és amely közvetlenül a Crash Bandicoot 3: Warped eseményeit követi soron. A Toys for Bob készítette (és a Beenox segédkezett benne az N. Verted mód elkészítésében, illetve az Activision Shanghai Studio is közreműködött), az Activision adta ki PlayStation 4-re és Xbox One-ra, 2021-ben pedig PS5-re, Xbox Series X/S-re és Nintendo Switch-re is megjelent, egy ingyenes frissítéssel együtt azoknak, akik már birtokolták a korábbi platformos változatot.
A történet dióhéjban: 1998-ban járunk, amikor Crash csak pihen és a szigetét járja. Rábukkan egy rejtélyes maszkra, Lani-Loli-ra, egy barlangban elzárva. A maszk egyike a kvantum maszkoknak, és ismeri Aku Aku-t. A kvantum maszkok visszatérésével, és egy kvantum hasadék megjelenésével hőseink bátran kelnek át a különböző dimenziókon és időkön, hogy megállítsák a zűrzavarért felelősöket. Crash és Coco útjuk során segítségül veszik a kvantum maszkokat, Lani-Lolit, aki a tárgyakat és dobozokat megjelenteti és eltűnteti, Kapuna-Wa-t, aki képes lelassítani az időt, Ika-Ikát, aki képes megváltoztatni a gravitáció irányát és 'Akanot, aki ...
A Crash Bandicoot 4: It's About Time visszatér a Crash Bandicoot 1-ben használt térképes rendszerhez, ahol a szintek sorban követik egymást. A pályákon sorban haladhatunk végig. A játék legtöbb szintjét Crash-sel vagy Coco-val teljesíthetjük, de megnyithatunk extra szinteket is, amelyeket részben vagy egészében más karakterekkel kell végigjásztani (Tawna, Dingodile és Dr. Neo Cortex), illetve flashback tape pályákat, amik tulajdonképpen különálló, nagyon nehéz bónuszpályák.
Az Androidra és iOS-re megjelent Crash-es rész egy tipikus telefonos sávváltogatós futkározós játék, amit a King Digital fejlesztett és az Activision adott ki 2021 március 25-én. Bár kezdetben nagyon is sikeresen indult, ugyanis rögtön az első napon 8,1 millióan töltötték le, így is rövid életutat tudhat magáénak, ugyanis 2022-ben már frissítéseket sem kapott, 2023. februárjában pedig véglegesen leálltak a szerverek, és ezzel játszhatatlanná vált. Voltak tervezett frissítések, amik végül meg sem jelentek a játékhoz.
A Toys for Bob csapatának gondozásában az Activision kiadja az első MOBA típusú Crash játékot a sorozatban PlayStation 4-re, 5-re és Xbox One-ra és Series X/S konzolokra. Ez az első cross-platform multiplayer játék a sorozatban, azaz konzolok között is játszható.
Eredetileg a Crash Bandicoot 4: It's About Time multiplayer módja lett volna, azonban külön címmé nőtte ki magát, és további fejlesztési időt kapott. A játékban 8 fő verseng valós időben két csapatra osztva, a cél pedig 2000 wumpa gyümölcs begyűjtése a másik csapatnál gyorsabban. Megjelenik benne Crash, Cortex, Coco, Dingodile, Tawna, N. Brio, a női N. Tropy, illetve egy teljesen új karakter, Catbat is, aki a Toys for Bob saját alkotása. Csatlakozott később a játékhoz még Ripper Roo, N. Gin, valamint Spyro, Elora és Ripto.
A játék utolsó frissítése 2024. március 4-én lépett életbe, ezzel pedig a játék támogatása hivatalosan is véget ért. A Crash Team Rumble továbbra is játszható az eddigi tartalmaival.
Végszó
Reméljük, hogy tetszett ez a rövid összefoglaló, és ezáltal tisztább képet kaptatok a Crash Bandicoot sorozat fontosabb előrelépéseiről az évek során. Remélhetőleg a jövőben ez a cikk az új részek megjelenésével mégtartalmasabb lesz majd! :) Ha ennél is többet szeretnétek megtudni a játékokról, akkor azt ajánljuk, hogy nézzetek bele mindegyik rész adatlapjába a honlapon.
– Összeállították: Lapi, Wickon, BBC és Bata913
|