Crash Team Rumble ismertető és kritika
Szerző: Bata913, Dátum: 2023. 06. 25. Konzol: PlayStation 5
Crash Team Rumble! Hősünk, barátai és ellenlábasai 2023-ban is visszatértek, hogy nagyszabású keretek között csoportosan dörgessenek (?) egyet Playstation-ön és X-Box-on, egyelőre legalábbis. Az epizódot a Toys for Bob fejlesztette és az Activision kiadásában került terítékre.
Nekem nagyon úgy tűnt, a készítőknek hasonló volt a célja, mint a PS1-es szériában. Ahogy klasszikus trilógia kapott egy gokart és party-játék bővítést, az It’s about Time is gazdagítva lett egy- választható szereplős folytatással. Továbbá megemlítendő, hogy hősünk legutóbbi nagygépes színrelépése óta (2020) ismét eltelt közel három év, ami nagyon nem kevés idő.

Négy a négy ellen meccseket vívhatunk. Ha valaki a Crash Bash megformáló „jók a rosszak” ellen párharcokra vágyott, az örülhet…-ne. De itt ilyen formában semmi jelentőse sincs, hogyan alakítjuk ki a piros és kék csapatokat. Természetesen több féle arénában tehetjük próbára magunkat. Versenybe szállhatunk Tengerparton (Just Beachy), a Balsors kanyonjában (Calamity Canyon), a Tiki tornyokban (Tiki Towerer’s) és hasonló Crash-t idéző világokban.
A játék fő célja: Minél több wumpa gyümölcsöt összegyűjteni és értékes pontokra váltanunk őket. Széles fegyverarzenál áll rendelkezésre, hogy megállítsuk az ellenfél csapatot, természetesen ők sem hagyják magukat. Van itt többek között Tawna-nak horoglövője (Tawna’s Hookshot) vagy villáskulccsal felfegyverzett Gasmoxiai őr (Gasmoxian Guard). A régi szereplők többen visszaköszönnek, találkozhatunk pl.: Uka Uka-val.
Pontozás
Történet: 3/10
Van nyolc játszható karakterünk. A klasszikuson túl, itt van kettő nem olyan régen színre lépő vagy éppen régről visszatérő női szereplő, illetve egy új játékos, akit itt nem akarok elspoilerezni. A történet nem emelkedik epikai magasságokba, bár ez önmagában nem lenne elnézhetetlen hiányosság.
Grafika: 7/10
Amint már, mondtam hozza az elvárt szintet, ugyanakkor semmilyen komoly előrelépést nem láthatunk az N.Sanity Trilogy-hoz, a Nitro Fueled-hez, vagy az It’s About Time-hoz képest. Falakon átjárkálni nem lehet, a szereplőkön, illetve a környezeten szépen törik a fény, a wumpa gyümölcsök loccsannak stb..
Játszhatóság: 7/10
Minden karakternek saját mozgása és képességei vannak, a játékos válogathat, az ő stílusához melyik passzol a leginkább. Egy csapatban háromféle feladatköre lehet egy versenyzőnek.
Van blokkoló (Blocker), „hajtó” (Booster) és pontszerző (Scorer). A bonyolult játékmenet hívei lehet csalódottak lesznek, nem igényel sokszáz munkaórát, hogy begyakoroljuk az irányítást.
Hangulat: 6/10
Műfajilag nem a legegyértelműbb a besorolás. Bár alapvetően party-játékként van kezelve, nem elhanyagolhatóan találhatunk benne platformer, kaland és stratégiai elemeket is. A régi Crash-ek hangulatát maximum csak csírájában tartalmazza, a mai kor igényeihez szokott játékosokat pedig nem gondolnám, hogy megérinti.
Zenék, hangok: 6/10
Nem vagyok egy komoly zenekritikus, nem gondolnám, hogy többet vártunk volna hangok terén. A meccseket követően ismerős dallamokra lehetünk figyelmesek. Egyszerűen komponált aláfestő zenék szólnak, a karakterek nyögnek, sikítoznak, morognak stb. Nyilván arra nem kell számítani, hogy az Újvilág szimfónia trance változata csendül fel egy-egy nyert körünk után.
Szavatosság: 5/10
Észrevételem szerint a játék nagy durranása az előtérbe helyezett online mód, erőteljesen vitatható, ez mennyire volt eredményes. Crash rajongóknak nyilván ez is kötelező darab, mint minden egyéb epizód. Aki viszont nem évtizedes múlttal rendelkező bandikut-játékos nem gondolom, hogy különösebben le fogja kötni. A nyolc karakter és a néhány db aréna nem tűnik, hű de soknak. Hagyományos Crash-elemet nem sokat tartalmaz, a nagy lendülettel reklámozott multiplayer-mód pedig a mai megszámlálhatatlan élményt biztosító online játéktérben semmi extrát nem ad. Erőteljesen aggályos, hogy egy átlag mai játékos nagyon hamar, idő előtt ráun. A kitartóbbaknak sem valószínű, sokszáz órányi önfeledt szórakozást fog biztosítani.
Plusz:
-
Crash-t játszani minden formában öröm
-
„Kell ilyen is”
-
Multiplayer a haverokkal, ez rosszul nem tud alakulni
Mínusz:
-
Nem mondhatni, hogy sem azt hogy, hogy a régi sorozat élményét visszaadná, sem azt, hogy korszakalkotó újdonságokat tartalmazna
-
Történet megalkotása során nem valószínű, hogy a készítőknek túl sok álmatlan éjszakájuk lett volna
-
Túl sok motiváció szerintem nincs arra, hogy akár magunkat, akár karaktereinket fejlesszük a játék során
Összesítés: 5,7/10
„Szódával elmegy” kategória. Értékelésemnél erősen szubjektív tényező, hogy évtizedes múltra visszatekintő Crash-fan vagyok. Biztos vagyok benne, hogy valaki, aki felnőtt fejjel nem rajong, a „narancsszínű ördögért”, tőlem az „iparban” sokkal járatosabb, illetve a szakmai szempontokat szigorúbban vizsgálja, az merőben más színezet fog adni neki. Sajnos azt gondolom, illetve eddig is azt tapasztaltam, hogy a játék ilyesmi értékelést fog kapni, vagy még ennyit se. Nem mondhatni, hogy ez olyan rossz lenne, de a jó nagyon nem ilyen. Azt kétségkívül elérte, hogy Crash kalandjai folytatódjanak, afelett pedig, hogy nem lett egy világklasszis, hunyjunk szemet, és készüljünk a következő nagy megjelenésre!
Végszó
Bizonyára sok lehúzó kritikát fog kapni külföldi és magyar elemzések során egyaránt. Az mindenképpen megemlítendő, hogy főhősünk útjai bárhogyan is folytatódjanak, a 2009-2016 közötti „hibernált” állapot úgy tűnik, nem fenyeget, hogy visszatér, ez mindenképpen pozitív.
Sokan számítottak rá, hogy a következő kaland egy újraalkotott, Bash-központú party-játék lesz. Nem az lett. Nekem nagy álmom lenne egy Super Smas Bros. ihletésű Crash-es verekedős játék.
Félhivatalos jelentések szerint a Crash rajongók nagy többsége világszerte egy Twinsanity remake-t vagy még sokkal inkább egy remaster-t kívánt volna, a klasszikus epizódnál fel nem használt szereplőkkel, pályákkal és felújított grafikával.
A széria veterán követői tudják, hogy fentebb említett ikonikus darab jövőre (2024) lesz kereken húsz éves. Bár nem vagyok egy Nostradamus, kétségtelen, nagyon stílszerű lenne, ha ezen nagyszabású projekttel következő évben rukkolnának elő. Nem lepődnék meg, ha a mostani darabban később találnának erre utaló rejtett üzenetet, vagy valamelyik később megjelenő bővítményben villantanák meg.
Mindösszesen ismételni tudom magam azzal, amit It’s About Time-nál is mondtam. Az, hogy Hősünk merre tart, ma még lehetetlen megmondani, bízunk benne, hogy a rajongók által elkeresztelt „negyedik generáció” még bőven tartogat nem várt fordulatokat.
|